AVCI (Âşık Yaşar Reyhanî-Âşık Cinasî Atışması)
Mevlâ’yı seversen gelme peşime
Arkada yavrum var kaçamam avcı.
Su başında susuz can vermekteyim
Yavrularım susuz içemem avcı….......(Âşık Reyhanî)
Mevlâ’yı seversen yayını germe
Bu dipsiz deryayı geçemem avcı.
Her yanım yaralı bir de sen vurma
Zemheri ayında göçemem avcı…........(Âşık Cinasî)
Ateş değdi ciğerlerim dağlandı
Sinem delik delik her yanım yandı
Dört etrafım kement ile bağlandı
Kapandı kapılar açamam avcı….........(Âşık Reyhanî)
Güz geldi bahçemin suyu çekildi
Yaprağım ne ki var yere döküldü
Gün döndü ekinin boynu büküldü
Kalkmıyor kollarım biçemem avcı……..(Âşık Cinasî)
Reyhanî’yem aşka yanmışım gayet
Özlediğim yere geldim nihayet
Sefil yavrularım sana emanet
Kırdın kanadımı uçamam avcı….......…(Âşık Reyhanî)
Cinasî’yim bilmem sonumuz nice
Yoruldu kalemim yazamam hece
Yaban ellerdeyim, karanlık gece
Yol bulup önümü seçemem avcı….....…(Âşık Cinasî)
Bu şiirin hikayesi:
Âşık Yaşar Reyhanî;
Yaşadığı çağın en büyük halk âşığı.
Gerçek âşık duruşunun abidesi.
Vatanının ve milletinin kara sevdalısı.
Mü'min, muvahhid, mutasavvıf.
Ruhu şad olsun.
Sağlığında çok görüştük, çok sohbetimiz oldu. Sazı alıp karşısına çıkmağa, irticalen söz söylemeğe yürek yetmeyince sonradan veda mahiyetindeki bir şiirine katılmak istedim.
Ölçülü, kafiyeli ve anlamlı bir sözü irticalen söylemenin ne kadar zor olduğunu ancak ehli bilir.
Divan edebiyatında, bir şairin bir beyitinin üstüne aynı vezin ve aynı kafiye ile anlam bütünlüğünü de koruyarak üç mısra yazılmasına 'tahmis' (beşleme) , iki mısranın arasına üç mısra yerleştirmeğe de 'taştir' deniliyor. Divan edebiyatında çokça örnekleri vardır.
Halk edebiyatında da dörtlükler arasına aynı ölçü ve aynı kafiye ile dörtlükler yazma geleneği vardır. Bilhassa Azerbaycan şairleri bunu sıkça ve ustalıkla yaparlar.
Âşıklık geleneğinde atışma; kavga değil muhabbettir. Gönül kırma değil, gönül yapmadır. Kalıcı dostlukların başlangıcıdır.
Büyük usta, merhum Reyhanî'yi anmak ve bir geleneği yaşatmak adına yapmış olduğum bu çalışmayı dostlarla paylaşmak istedim.
Parçadaki bütün güzellikler Reyhanî ustaya, bütün noksanlıklar bendenize aittir.
Heceye, kafiyeye ve âşıklık geleneğine saygı duyan gönüllere ithaf ediyorum.
(Âşık Cinasî/Ekrem Yalbuz)